بازداشت ۱۰۰۰ دانشجوی آمریکایی معترض به جنایت‌های صهیونیست‌ها رئیس اداره قرآن، عترت و نماز ارتش: تقویت مراکز قرآنی، کمک به نشر قرآن در جامعه است سرپرست وزارت صنعت و تجارت طالبان به ایران سفر کرد سردار سلامی: همه کشور‌های دنیا با جنگ ضعیف می‌شوند، اما جمهوری اسلامی ایران با جنگ‌قوی‌تر شد وزیر خارجه آمریکا در تل‌آویو: حالا وقت توافق است رئیسی در هیئت‌دولت بر فراهم‌کردن زمینه حضور هر‌چه‌گسترده‌‌تر مردم در دور دوم انتخابات مجلس تأکید کرد وزیر کشور: طرح تقسیم استان تهران در دست بررسی است تجلیل از فعالان و مبلغان فرهنگی منطقه پدافند هوایی شمال شرق در حرم مطهر رضوی ویدئو | بخش‌هایی از هم‌خوانی معلمان در دیدار امروز با رهبر انقلاب چین تست‌های دریایی ناو هواپیمابر نسل بعدی را آغاز کرد کاهش ۲۶۷ میلیون دلاری کمک‌ها به نماینده سازمان ملل در فلسطین ترامپ بار دیگر اعضای ناتو را تهدید کرد نخست‌وزیر اوکراین از برنامه خرید ۳۰۰ هزار پهپاد جدید خبر داد یک مقام سازمان ملل حمله به رفح را «یک تراژدی غیرقابل وصف» دانست دبیرکل سازمان ملل دستور داد؛ درباره گور‌های جمعی در رفح تحقیق شود اسرائیل: حزب‌الله از مرز‌ها دور نشود جنوب لبنان را اشغال می‌کنیم زلنسکی: انتظار داریم پس از پایان جنگ به عضویت ناتو درآییم گروسی به ایران می‌آید رهبر معظم انقلاب در دیدار معلمان: تشکر از معلم برای توجه دادن افکار عمومی به اهمیت معلم است + فیلم و تصاویر مدیرکل سازمان جهانی بهداشت: حمله اسرائیل به رفح یک فاجعه انسانی است آمریکا: برنامه ای از اسرائیل برای رفع نگرانی ها درباره رفح ندیده ایم
سرخط خبرها

امیرعبداللهیان: در جنگ اوکراین بی‌طرفیم| در مورد تمامیت ارضی با هیچ‌کس تعارف نداریم| اروپا بهای سیاست‌های آمریکا را می‌دهد+ فیلم

  • کد خبر: ۱۴۰۷۳۱
  • ۲۸ آذر ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۲
امیرعبداللهیان: در جنگ اوکراین بی‌طرفیم| در مورد تمامیت ارضی با هیچ‌کس تعارف نداریم| اروپا بهای سیاست‌های آمریکا را می‌دهد+ فیلم
وزیر خارجه ایران گفت: آماده اعتمادسازی و همکاری در همه ابعاد و سطوح با همسایگان در منطقه و حوزه خلیج فارس هستیم تا یکبار برای همیشه تفکر تامین امینت از خارج منطقه کنار رفته و با همیاری کشورهای منطقه امنیت پایداری در منطقه به وجود آید.

به گزارش شهرآرانیوز، حسین امیرعبداللهیان در سومین مجمع گفتگوی تهران با قدردانی از سخنرانان، مهمانان و برگزارکنندگان نشست، اظهار داشت: امیدواریم با تبادل دیدگاه‌ها بتوانیم آخرین تحولات منطقه‌ای و بین المللی چالش‌های منطقه و فراروی جهان را مورد واکاوی قرار دهیم.

وزیر امور خارجه کشورمان، مجمع تهران را مجمعی برای گفتگو، اشتراک گذاری و ایجاد فضای مفاهمه دانست و گفت: در این نشست صاحبنظران سخن می‌گویند و امیدوارم این گفتگو‌ها برای ایجاد منطقه‌ای آرام و با ثبات‌تر و جهانی صلح‌آمیزتر داشته باشیم. این مجمع در سال جاری با مفهوم محوری سیاست همسایه محور ایران با رهیافتی به سوی دوستی و اعتمادسازی برگزار می‌شود تا یادآوری کند دولت ایران مفهوم همسایگی را محور سیاست خود قرار داده و با تمام توان به اعتماد سازی و تقویت پایه‌های دوستی در منطقه می‌اندیشید و با قوت گام برمی‌دارد.

امیرعبداللهیان گفت: در غرب آسیا که تحولات آن پرچالش و تاثیر گدار بوده ما همسایگان خود را که اشتراکات تمدنی، فرهنگی و دینی داریم، برادر خود می‌دانیم، امنیت آن‌ها را امنیت و رفاه آن‌ها را امینت و رفاه خود می‌دانیم.

وی با بیان اینکه ایران همواره از پایه‌های ثبات در منطقه و در خط مقدم مبارزه با تروریسم داعش به عنوان تهدیدی مشترک برای منطقه و کل بشریت بوده است، افزود: ایران همواره در خط مقدم مبارزه با انواع تروریسم در منطقه و جهان بوده است و مایلم در آستانه سالگرد ترور جنایتکارانه آمریکایی و به شهادت رساندن دو قهرمان بزرگ مبارزه با تروریسم شهید ابومهدی المهندس و شهید سردار قاسم سلیمانی از آن‌ها یاد کرده و خاطره آن‌ها را که قهرمان بزرگ حافظ امنیت ایران و عراق و منطقه و جهان بودند بودند، گرامی بدارم.

وزیر امور خارجه کشورمان گفت: آماده اعتمادسازی و همکاری در همه ابعاد و سطوح با همسایگان در منطقه و حوزه خلیج فارس هستیم تا یکبار برای همیشه تفکر تامین امینت از خارج منطقه کنار رفته و با همیاری کشور‌های منطقه امنیت پایداری در منطقه به وجود آید. تامین امنیت پایدار در منطقه غرب آسیا و توسعه روابط همسایگی از سیاست‌های اصولی جمهوری اسلامی ایران است. دولت و رئیس‌جمهور از ابتدای کار خود دست همسایگان را به گرمی فشرده و آمادگی داریم از مسیر گفتگو و همکاری‌های سازنده و روبه‌جلو در گام‌های عملی هرچه بیشتر در مسیر توسعه همه‌جانبه همکاری‌های دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی بیش از پیش تمرکز یابیم.

امیرعبداللهیان به موضوع جنگ اوکراین اشاره کرد و گفت: سیاست ایران از ابتدای بحران تاکنون پیوستگی و تداوم داشته است؛ سیاست اصولی ما نفی توسل به زور، تاکید بر حل و فصل مناقشه از طریق سیاسی بوده است ما از ابتدای این بحران با اتخاذ بی طرفی فعال در این موضوع تاکید کرده‌ایم که نگرانی‌های امنیتی مشروع طرفین باید در نظر گرفته شود از طریق گفتگو حل و فصل شود.

وی ادامه داد: اعتقاد داریم که نگاه تک بعدی به این بحران پاسخگو نیست و باید به ریشه‌های بحران، اقدامات برخی کنشگران ایجاد زمینه‌های بحران و دامن زدن به آن و همچنین تحریک و تهییج یکطرفه بحران نیز پرداخته شود. امروز شاهدیم اروپا دارد بهای هزینه سیاست‌های ایالات متحده را که دور از محدوده بحران ایستاده است، می‌پردازد.

وزیر امور خارجه کشورمان ضمن تاکید مجدد بر بی‌پایه و اساس بودن ادعای ارائه تسلیحات و پهپاد از سوی جمهوری اسلامی ایران به یکی از طرف‌های بحران اظهار داشت: تاکید می‌کنیم هیاهو درباره ارسال تسلیحات در شرایطی که میلیارد‌ها دلار انواع سلاح از کشور‌های غربی برای تداوم جنگ وارد اوکراین شده است، هدفی جز سرپوش گذاشتن بر روی روند دمیدن غرب در آتش جنگ در خشونت در اوکراین ندارد.

امیرعبداللهیان در ادامه به مسئله اتصالات منطقه‌ای و اهمیت انرژی اشاره کرد و گفت: ما معتقد به هم افزایی و ایفای نقش مثبت و سازنده همه کشور‌ها در مناطق پیرامونی غرب آسیا و پیوند دادن آن و تکمیل ظرفیت‌های مختلف آن هستیم. امنیت موضوعی متقابل است و با این منطق امنیت زمانی فراهم است که امنیت همه فراهم باشد. آنگاه امنیت انرژی نیز در عالی‌ترین سطح خود را هم خواهم خواهد بود.

وزیر امور خارجه کشورمان بیان کرد: در افغانستان شاهدیم که ۲۰ سال حضور اشغال‌گران هیچ ثمری از نظر ایجاد امنیت و زیرساخت‌های اقتصادی و رفاهی برای مردم صبور این کشور در بر نداشت و اکنون مردم افغانستان در شرایط کاملاً نامناسب و نگران کننده‌ای به سر می‌برند.   آمریکا از افغانستان رفته، اما با دورایستایی و استفاده ابزاری از گروه‌های تروریستی به دنبال تداوم حضور خود در این کشور و ایجاد چالش برای کشور‌های منطقه از این طریق است. ما مردم افغانستان را که به آنان اشتراکات تاریخی، تمدنی، فرهنگی و دینی و زبانی داریم، چون مردم خود می‌دانیم و خلاف مدعیان دروغین حقوق بشر نسبت به سرنوشت آن‌ها مسئولانه عمل می‌کنیم.

وی عنوان کرد: در یک سال و نیم اخیر ایران پذیرای خیل عظیم آوارگان افغانستانی بوده در حالی که در کشورم در شرایط سخت‌ترین تحریم‌ها به سر می‌برد با سخاوتمندی آن‌ها را پذیرفته است. ما اعتقاد داریم راه ثبات و امنیت پایدار در افغانستان از مسیر خاص و تصمیم مردم این کشور و با تشکیل دولتی فراگیر می‌گذرد.

وزیر امور خارجه کشورمان در ادامه درباره سیاست ایران در موضوع قفقاز گفت: ما بر تقویت اتصالات منطقه‌ای بر ضرورت حفظ خطوط ژئوپولوتیک در منطقه قفقاز تاکید داشته و بر آن پای می‌فشاریم هستیم؛ امنیت زمانی فراهم می‌شود که امنیت همه فراهم باشد که آنگاه امنیت انرژی در عالی‌ترین سطح خود فراهم خواهد بود.

امیرعبداللهیان در ادامه به توسعه روابط با چین اشاره کرد و اظهار داشت: ما از همکاری های منطقه‌ای چین با کشورهای منطقه همواره استقبال کرده‌ایم؛ تهران و پکن در سال‌های اخیر سطح مناسبات خود را به همکاری های بلندمدت راهبردی ارتقا داده‌اند؛ هفته گذشته دو نماینده عالی ایرانی و چینی برای پیگیری اجرای برنامه جامع مشترک همکاری‌های راهبردی دو کشور در تهران گفت‌و‌گو کردند و ما در مسیر اجرای همکاری‌های ۲۵ ساله با سرعت و با نگاه همه‌جانبه به پیش می‌رویم.

وزیر امور خارجه کشورمان تاکید کرد: ما در این فضای همکاری انتظار نداشتیم که بیانیه سال ۲۰۱۴ نشست وزرای خارجه منطقه و چین در مورد جزایر تعلق داشته ابدی و تاریخی به جمهوری اسلامی ایران کپی و پیست و تکرار شود. مراتب ناخرسندی و اعتراض خود را از مجاری دیپلماتیک به شکل رسمی و ارسال یادداشت رسمی به طرف چینی اعلام و ابلاغ کردیم.

امیرعبداللهیان ضمن تاکید بر تداوم همکاری راهبردی با چین اظهار داشت: به صراحت اعلام کرده‌ایم که در مسیر حفظ تمامیت ارضی ایران با هیچ طرفی تعارفی نداریم. از این که مقامات ذی‌ربط چین در دیدارهای رسمی فرستاده چین با مسئولان ایران و دیدارهای سفیر ایران در چین با مقامات این کشور نسبت به اصلاح این خطا اقدام کردند، سپاسگزاریم.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان در ادامه به حوادث اخیر در کشور اشاره کرد و اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران از ابتدای حیات خود یک نظام متکی به پویش جمعی و مردمی بوده است؛ در یک نظام مردم‌سالار و در مسیر تحول و تکامل تدریجی مردم‌سالاری فراز و نشیب‌ها موضوعی طبیعی است همان‌گونه که در کشورهای دیگر نیز شاهد آن بوده و هستیم. اما متاسفانه مساله این است که مطالبات مسالمت‌آمیز مردم و تحولات داخلی کشورها نباید مورد سوء‌استفاده دیگران به عوان ابزاری جهت تسویه حساب های سیاسی قرار گیرد.

امیرعبداللهیان افزود: مواضع و دخالت‌های غیرمسئولانه و سبک‌سرانه آمریکا و برخی کشورهای غربی که خود مدت‌ها درگیر اعتراضات داخلی بوده و هر‌گونه اقدام خشونت‌آمیز علیه پلیس با حادترین شکل واکنش نشان می دهند در تحریک اغتشاشات در ایران از طریق ابزارهای سیاسی ، جنگ شناختی و رسانه‌ای و جنگ ترکیبی آنان حداکثر تلاش خود را برای بی‌ثبات سازی کشورم به‌کار بردند.

وزیر امور خارجه کشورمان ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران نسبت به هرگونه مداخله در امور داخلی خود به طرف‌های مداخله‌گر هشدار داده و با دقت این مداخلات نامشروع را زیر نظر دارد و با آن قویا برخورد می‌کند. ملت ایران اعم از زن و مرد، پیر و جوان چهار دهه است که هزینه استقلال‌طلبی خود را می دهد و به ایده نه شرقی نه غربی در مسیر استقلال سیاسی پایبند است، همزمان که در راستای منافع ملی از توسعه و تحکیم مناسبت سیاسی، اقتصادی، تجاری، فرهنگی با شرق و غرب عالم استقبال می‌کند. زنان و جوانان در ایران بخش فعال، پویا و موثر جامعه و از مهمترین پیشران های پیشرفت و توسعه هستند.

امیرعبداللهیان در ادامه با اشاره به موضوع مذاکرات هسته‌ای ایران اظهار داشت: آمریکا باید از سیاست ریاکارانه در مورد توافق و بازگشت به برجام دست بردارد. آمریکا از سویی امروز امروز صحبت از مذاکرات هسته‌ای و رسیدن به گام‌های نهایی توافق می‌کند و از سوی دیگر از ایجاد ناامنی و بی‌ثبات کردن ایران حمایت می‌کند‌. این سیاست‌ریاکارانه باید پایان یابد. اگر چنین شود و ایالات متحده واقع بینانه و در مسیری عملی و واقعی به‌دنبال رسیدن به توافق و بازگشت به تعهدات خود در برجام باشد، ایران نیز آمادگی دارد از مسیر گام‌های پایانی توافق برای رفع تحریم‌ها و بازگشت همه طرف‌ها به تعهدات، استقبال کند.

وزیر امور خارجه کشورمان ادامه داد: ما در حال مشورت و تعامل مستمر با نماینده عالی سیاست خارجی اتحادیه اروپا هستیم و روز گذشته نیز معاون امور کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفتگوهای سازنده و رو به جلویی با سازمان انرژی اتمی به‌عمل آورد.

امیرعبداللهیان درباره نشست اردن درباره عراق گفت: ما معتقدیم که نشست عراق می‌تواند گامی بلند برای برون رفت از مشکلات باشد. گفتگوهای ما با عربستان سعودی در مسیر خودش ادامه پیدا خواهد کرد. این طرف سعودی است که باید تصمیم بگیرد رفتار سازنده داشته باشد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->